Friday, February 12, 2010

Hepi Besday Zaim

Anakku hassan zaim dah 3 thn hari ni..sekejap je dah besar..dah sekolah pun..mcm tak caya je kan..masa cepat betul berlalu.Awal thn hari tu zaim dah masuk preschool..terkjut gak aku..cikgu taska ckp zaim dah kena sekolah sbb dah 3 thn..baru masuk preschool..yurannye dah dkt 500..leh tahan la jugak duk kat bandar ni..tapi first day zaim masuk sekolah..zaim tak brp sihat..masuk thn baru 1 januari..zaim kena muntah2..makan je muntah..sampai lembik dibuatnye..hari isnin tu masih tak ok..g school teacher bg mkn muntah..aku dah risau..zaim makin tak bermaya..teacher dia tepon..tghari aku bwk zaim g demc doctor terus drip air..then kena tahan wad..zaim kena masuk wad 3 hari la jugak..doktor kata maybe ade tersalah mkn..dalam darah dia dah ade jangkitan..alhamdulillah lepas tu elok..mak ngan ayah pun balik dah gemas lepas tu sbb wafi pun dah antar taska..next week tu zaim kena buat follow up dgn doktor.cek ngan doktor dia kata nafas dia bunyi..so kena bg nebulizer..start dr ptg tu..then mlm dtg lagi esok nye kena 4 kali jugak..so kena berulang ke hospital..aku lak..rasa bdn lain mcm ..lepas tghari esoknye antar zaim..aku lak demam..tak larat betul rasanya..ptg n mlm hubby aku lak bwk zaim..tepon mak..mlm tu diorg smpi..aku demam dkt 3 hari jugak..siap amik darah..alhamdulillah..lps tu ok..cuma batuk teruk gak..zaim n wafi pun batuk jugak..cuaca pun tak menentu kdg panas sgt kdg hujan..masuk awal bulan 2..hubby aku outstation ke kelantan..so kena la ade org temankan aku..dok sorang2 tak terjaga aku anak aku 2 org tu..amin teman kan sbb umah kat gemas renovate sket mak kena tunggu umah..batuk wafi dah dkt sebulan tak ok2..tido mlm kuat sgt batuknye..so aku amik keputusan takyah tunggu hubby aku bwk terus wafi g jumpa pakar..ptg rabu aku g..jumpa doktor dia kata teruk sgt ni..kena bagi nebulizer jugak..so kena tahan wad..zaim hari tu lepas neb sehari ok dah..wafi kecik lg so kena tahan wad..dah la aku sorang hubby takde..ade min adik aku je..so aku ckp kat doktor tak boleh..dia kata nak anak sihat atau tak..so terpaksa la jugak.so aku bergegas balik amik brg2..pastu amik zaim g balik hospital ptg tu terus masuk wad..bgtau ayah mlm tu ayah pun smpai..hubby takleh balik keje kan..wafi kat wad 4 hari..sama dgn lin aku masuk hospital ngan kuar..sian lin..dia denggi..berjiran kitaorg bilik sebelah2..sabtu tu aku nak kuar gak walaupun wafi tak ok sgt sbb dah lama sgt..doktor bg sewa nebulizer kat umah 2 hari..lps tu dtg balik cek..setakat ni alhamdulillah..doktor kata kalau boleh takyah antar taska dulu..tapi sape nak jaga..alhamdulillah mak jaga kejap wafi..minggu depan cuti..wafi takleh cmpur sgt takut baru nak baik kena balik..sian wafi dahla susah mkn ubat..sian bile tgk anak2 ni sakit..dia kecik lg..pembuka thn 2010 ni byk sgt yg tak bes..harapan aku..moga lepas ni kami sekeluarga diberi kesihatan yg lebih baik..jauh dr benda yg tak baik..sentiasa dimurahkan rezeki..
**(sedih sgt bile dgr anak kak ijut meninggal..baru 9 thn..sgt kecil..allah sygkan dia..kak ijut sabar byk2 tau..al fatihah utk allahyarham..)

3 comments:

nUruL said...

epi besday zaim. patut la mamanya beriye cari tmpat mainan bdk2, ghuper nye nak celebrate zaim.

bebudak dok taska mmg gitu leq...silih berganti demam + batuk + selsema. ko try2 la survey org yg nak jaga kat umah, tp tgk betul2. actually, mana2 pun ada pro n cons nye.

aku dulu pun mcm ko jgak. 2 mggu skali buat lawatan g klinik. last2, aku cr alternatif lain, sian bdk2 kan klau sakit.

Hilmi & Faeizah said...

siannya dengar cite anak ko sakit2 ni leq...macam2 halkan nak tunggu depa besar...xpe lah..ni semua dugaan Allah....happy besday zaim

Mrs Azliza said...

Nurul, akhirnya jumpa gak aritu tpt main kena byr 20 hinggit.siap kena beli stokin 4 hinggit..bising laki aku..tapi pasal zaim nye besday ikutkan je..anak2 aku alhamdulillah..tapi ni zaim dah mula balik batuknya..wafi dah ok..

Faei..dugaan sungguh nak besarkan anak ni kan..mcm2 hal kena sabar byk2 la..

 

A new day has come | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates