Thursday, September 04, 2008

Keseronokan Bekerja

Minggu lepas aku rasa demotivated utk kerja..aku asyik rasa sedih jek..Sebenarnye..kerjaya aku ni cukup seronok tambah-tambah environment keje kat sini..teringat masa mula2 dtg sini..aku rasa aku takleh masuk keje kat sini..aku ni tak pandai sgt bergaul..sume org matured2..n berumur..masa aku register aku rasa aku la staf akademik yg paling muda..aku ditempatkan satu bilik dgn sorang kakak dr fakulti perakaunan..dia sgt baik..rupanya..dio org negeri 9..adik dia satu sekolah dgn aku..lepas tu aku cari umah sewa..ade kakak ni bg tumpang rumah dia..kak zarina..(thanks belikan souvenir dr madrid)..dia tumpangkan aku g keje hari2..dalam rumah tu ade sorang lg, kak dira..dia agak berumur sket..2 2 belum kawin masa aku dtg tu..tapi kak zarina dah kawin dah n skang dah smbg phd..org-org di segamat sume baik2 n very helpful n friendly..walaupun aku ni tak ramah..tapi aku senang nak dpt kawan..Disebabkan aku org IT makin ramai org nak kawan ngan aku..sbb kalau ada masalah komputer senang cari aku..padahal aku bkn pandai sgt pun..last sekali kena tanya technician gak..hehe..dalam masa 2 thn keje kat segamat ni..mcm2 aku buat..sampai yang paling aku tak sangka..bos aku promote utk dpt anugerah khidmat cemerlang..mmg rezeki aku thn 2006 sgt murah..syukur alhamdulillah..aku dpt suami aku juga masa tu bakal dpt anak..dapat anugerah utk thn 2005..masa nak amik anugerah tu aku terboyot-boyot bwk perut naik pentas..dah la kaki bengkak takleh pakai kasut dah..terpaksa pakai selipar lelaki..malu tul..aku mmg tak suka naik2 pentas ni..hehe..tapi hidup kita ni berputar kadang kita di atas kadang kita dibwh..semua org yg rapat dgn aku kebanyakan dah buat phd..kat sini makin ramai muka baru yg lebih muda dr aku..semakin lama aku pun dah semakin tua..hehe next year dah 30 ..staf baru lebih energetik dr aku..mcm aku muda2 dulu..masa aku br dtg sini fakulti aku cuma 15 org sahaja..skang dah 30 org..so aku pun dah semakin pudar di uitm ni..itu lumrah kehidupan..masa mula2 kat sini nak dptkn iso aku antara org kuatnye..tapi bile management baru bertukar khidmat aku tak diperlukan lagi..tambah pula aku dpt cerita ade org atas kata aku tak boleh diharap..tak pandai buat keje..sedih betul aku dibuatnye..thn ni aku rasa byk sgt sedih..tapi aku kena byk sabar sume ade hikmahnya aku tau..mungkin aku leh ade byk masa utk buat research..(betul tak faei..hehe)..last week tambah lg satu sedih..tpt surat individu tgh renovate..so sume surat letak bawah satu fakulti..bila cari surat kita, kita jumpa surat org lain jugak..aku nampak sume org dpt surat menyelia latihan praktikal..memang semua pensyarah komputer biasanya akan dapat student utk diselia..tapi surat tu aku tak dpt..masya allah kenapa ni??nama aku sorang je takde..apa salah aku..masa tu aku terus pujuk hati aku..pk positif,,agak nya Allah lebih tau mana yg baik..kalau aku dpt selia student camne aku nak g..hubby aku blaja..susah nak temankan..tapi syaitan byk..syiatan mmg jahat..dia suruh jugak aku pk pk lagi..aku mula la pk tak baik..esoknya.jaga exam org bercerita pasal tpt praktikal....aku jd sedih sebab nama aku takde..mlm tu hubby balik aku cite kat dia siap nangis2..dia kata tanya bos..kalau tak aku mesti akan pk yg tak baik jek..aku tak tau nak tanya mcm mana..sbb aku dgn bos mmg terlalu baik..tapi hubby kata kita jgn sangka sume org baik..lepas tu satu lg cerita masa nak groupkan kumpulan research..takde org pun nak group dgn aku..walaupun ramai yg ade interest sama dgn aku..sedih lagi aku..takpela sabar.n teruskan kehidupan..minggu ni aku rasa dah ok skett..walaupun belum tau cerita sebenar nape aku tak dipilih utk selia student..(pelikkan aku ni org dah tak bg keje patut seronok la kan..ni sedih pulak..tahla..)

12 comments:

Hilmi & Faeizah said...

Sabar je la Aleq..sume tempat same jek..x leh tgk org lebey skit...aku pun dah menangis minggu lepas bile ade org sampai menyampai..ambil kesempatan...tulis dlm blog...name je org2 ilmuan..tp penuh hasad dengki...takpe la leq...aku buat research ngan ko je la...aku pun same..xde sape invite utk join group...jgn bersedih Aleq..jgn bergantung pada manusia..bergantunglah pada Allah..ingat Allah..hati akan tenang...aku pun alami jugak saat2 suka n duka...iye la kan..dunia ni memang begitu..so jgn sedih..kuatkan semangat anda...jgn bergantung pada manusia yg sama2 lemah...

Mrs Azliza said...

Faei..tima kasih..itu la asam garam kehidupan kan..masa blaja lain masa keje lain..masa bujang lain masa dah kawin pun lain..tima kasih ye faei atas nasihat

nUruL said...

uishh..leq, ko takyah sedih2, wlpaun aku penah gak rasa mcm ko rasa tu satu masa dulu. Aku pun rasa mcm nak nangis, tp x nangis. Sbb aku pk klau aku nangis aku akan kalah dgn keadaan tuh. Ko tau kan aku mmg x suke kalah...heheheh

maybe aku bleh share dgn ko, apa yg aku buat bile keadaan tu jd kat aku. Aku pk dlm2 nape jd bende camni, aku cari punca, dan aku solve. tp masa tu aku x citer kat org apa aku rasa, aku x suka org simpati kat aku.

Ermm...maybe ko sedang di duga skrang, so byk2 bersabar. maybe dr apa yg jd, allah nak bg 'sesuatu' kat ko. sesekali kite kena kluar dr comfort zone.

::epiloptimis:: said...

emm..'comfort zone'..baguih laa hang nurul..tu yang kita tak sedar..kdg2 kita dah rasa selesa dgn keadaan kita, tapi dlm diam ada org yang nak tgk kita jatuh..takpela org buat kita..janji kita tak buat org..semua ni asam garam kehidupan..betul laa kata ko..hidup ni mcm roda..skang masa ko di bawah..satu hari nanti ko mesti naik atas balik..bak kata pepetah..habis madu sepah dibuang..so, kita takyah nak bangga sgt dengan apa yg kita ada sekarang ni..semua ni kurniaan Allah..kalau Dia nak bagi, bersyukur sebab kita dpt..kalau tak, kita redha je..banyak hikmah tersembunyi yang hanya Dia sahaja tau..semua ni dah diatur terbaik utk kita..

Mrs Azliza said...

Kawan2 thanks ye..skang aku cuba utk motivate diri aku balik..moga bulan ramadan yg mulia ni ade sinar baru buat aku dan keluarga..tqvm kwn2..love u..

Anonymous said...

aleq.. kita pun ader terpk la.. ader satu sindrome tak sihat dgn org bijak pandai ni.. or maybe kita can put it this way.. dorang ni bukan bijak pandai.. tp perasan pandai.. mmg dorang ni bila dah rasa pandai.. pandang org asik silap aje.. kita pun kat opis ni dah naik muak dgn perangai org sampai menyampai ni.. itu belum masuk kira yg bermuka2 ni.. kutuk kaw2 kat belakang.. kat depan.. pijak kuman pun tak mati.. argh.. geli aa tekak nak kawan ngn org camtuh.. so.. biar je leq.. yg penting bijak mencari peluang dlm masalah... biaor kan ajer dorang tuh.. buat research byk2.. kaw2 punyer.. pastuh apply.. wat Phd leq... kita tau.. aleq mantopp and meletopssZZZZ!!... all de best fren!!

nUruL said...

leq, klau free g le blog aku. Aku dah tag ko hehehe

Nurraz said...

salam aleq.moga ko tabah menghadapi semua ni. Allah takkan uji hamba2Nya kalo Dia tau kita tak mampu menghadapinya. ko mesti terus kuat dan tabah. chaiyok!

Azlan Ismail said...

Leq...saba banyak2. Kuatkan semangat tau...

Hilmi & Faeizah said...

leq aku jugak dah tag ko

Mrs Azliza said...

Kawan2 thanks ye..aku dah ok skang..dah clarify dgn bos..walaupun jwpn bos tak memuaskan hati..tapi takpe..redha..alhamdulillah skang dah ok..

nUruL said...

leq, jgn lupa bos always right!!
heheheh...

 

A new day has come | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates