Wednesday, September 24, 2008

SELAMAT HARI RAYA

Salam Aidilfitri buat semua kawan2 yang jauh di mata tapi dekat...dihati..Sempena bulan yg mulia ni aku nak mohon ampun maaf atas segala salah silap..zahir dan batin..kalau free2 tu jemput la dtg umah beraya..Ni aku tujukan pantun buat semua..tapi utk labuan, sabah sarawak takdela..jauh sgt..kena naik belon baru leh buat pantun..hehe


Kelantan
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita


Terengganu
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile


Pahang
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Johor
Cegitu cegini awak suke ek
Awak suke kite tak suke ek
Esok luse hari raye ek
Sama-sama bersuke rie ek


Melaka
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


N. Sembilan
Masak lomak cili api
Campo dongan ! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri


Selangor/K.Lumpur
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Perak
Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai


Kedah
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Penang
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq


Perlis
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

**pantun ni bukan aku buat..dapat dari email kawan aku hantar..maybe faei leh smbung utk labuan sabah sarawak..hehe

Friday, September 12, 2008

Tag Ramadhan


Aku kena tagged..



Bagaimana caranya:
1. Copy gambar di atas lalu posting di blog anda
2. Teruskan tags ini minimum ke 5 blogger muslim yang anda kenal.
3. Jangan lupa tinggalkan komen pada blog mereka
4. Tulis alamat blog anda (di bawah gambar) setelah alamat blog pemberi tag
PEMBERI TAG:
1. nurul
2. faei
tq my friends..
Salam Tagging Ramadan kawan-kawanku:
1. Nanie
2.Cida
3. Wa
4.weed

Thursday, September 04, 2008

Keseronokan Bekerja

Minggu lepas aku rasa demotivated utk kerja..aku asyik rasa sedih jek..Sebenarnye..kerjaya aku ni cukup seronok tambah-tambah environment keje kat sini..teringat masa mula2 dtg sini..aku rasa aku takleh masuk keje kat sini..aku ni tak pandai sgt bergaul..sume org matured2..n berumur..masa aku register aku rasa aku la staf akademik yg paling muda..aku ditempatkan satu bilik dgn sorang kakak dr fakulti perakaunan..dia sgt baik..rupanya..dio org negeri 9..adik dia satu sekolah dgn aku..lepas tu aku cari umah sewa..ade kakak ni bg tumpang rumah dia..kak zarina..(thanks belikan souvenir dr madrid)..dia tumpangkan aku g keje hari2..dalam rumah tu ade sorang lg, kak dira..dia agak berumur sket..2 2 belum kawin masa aku dtg tu..tapi kak zarina dah kawin dah n skang dah smbg phd..org-org di segamat sume baik2 n very helpful n friendly..walaupun aku ni tak ramah..tapi aku senang nak dpt kawan..Disebabkan aku org IT makin ramai org nak kawan ngan aku..sbb kalau ada masalah komputer senang cari aku..padahal aku bkn pandai sgt pun..last sekali kena tanya technician gak..hehe..dalam masa 2 thn keje kat segamat ni..mcm2 aku buat..sampai yang paling aku tak sangka..bos aku promote utk dpt anugerah khidmat cemerlang..mmg rezeki aku thn 2006 sgt murah..syukur alhamdulillah..aku dpt suami aku juga masa tu bakal dpt anak..dapat anugerah utk thn 2005..masa nak amik anugerah tu aku terboyot-boyot bwk perut naik pentas..dah la kaki bengkak takleh pakai kasut dah..terpaksa pakai selipar lelaki..malu tul..aku mmg tak suka naik2 pentas ni..hehe..tapi hidup kita ni berputar kadang kita di atas kadang kita dibwh..semua org yg rapat dgn aku kebanyakan dah buat phd..kat sini makin ramai muka baru yg lebih muda dr aku..semakin lama aku pun dah semakin tua..hehe next year dah 30 ..staf baru lebih energetik dr aku..mcm aku muda2 dulu..masa aku br dtg sini fakulti aku cuma 15 org sahaja..skang dah 30 org..so aku pun dah semakin pudar di uitm ni..itu lumrah kehidupan..masa mula2 kat sini nak dptkn iso aku antara org kuatnye..tapi bile management baru bertukar khidmat aku tak diperlukan lagi..tambah pula aku dpt cerita ade org atas kata aku tak boleh diharap..tak pandai buat keje..sedih betul aku dibuatnye..thn ni aku rasa byk sgt sedih..tapi aku kena byk sabar sume ade hikmahnya aku tau..mungkin aku leh ade byk masa utk buat research..(betul tak faei..hehe)..last week tambah lg satu sedih..tpt surat individu tgh renovate..so sume surat letak bawah satu fakulti..bila cari surat kita, kita jumpa surat org lain jugak..aku nampak sume org dpt surat menyelia latihan praktikal..memang semua pensyarah komputer biasanya akan dapat student utk diselia..tapi surat tu aku tak dpt..masya allah kenapa ni??nama aku sorang je takde..apa salah aku..masa tu aku terus pujuk hati aku..pk positif,,agak nya Allah lebih tau mana yg baik..kalau aku dpt selia student camne aku nak g..hubby aku blaja..susah nak temankan..tapi syaitan byk..syiatan mmg jahat..dia suruh jugak aku pk pk lagi..aku mula la pk tak baik..esoknya.jaga exam org bercerita pasal tpt praktikal....aku jd sedih sebab nama aku takde..mlm tu hubby balik aku cite kat dia siap nangis2..dia kata tanya bos..kalau tak aku mesti akan pk yg tak baik jek..aku tak tau nak tanya mcm mana..sbb aku dgn bos mmg terlalu baik..tapi hubby kata kita jgn sangka sume org baik..lepas tu satu lg cerita masa nak groupkan kumpulan research..takde org pun nak group dgn aku..walaupun ramai yg ade interest sama dgn aku..sedih lagi aku..takpela sabar.n teruskan kehidupan..minggu ni aku rasa dah ok skett..walaupun belum tau cerita sebenar nape aku tak dipilih utk selia student..(pelikkan aku ni org dah tak bg keje patut seronok la kan..ni sedih pulak..tahla..)

Monday, August 18, 2008

Azman vs Sawiyah

Cuti sekolah ni byk kenduri kawin..kalau ikut aku mmg aku kurang berminat g kenduri ni..kalau kawan aku yg kawin ok..tapi kalau sedara jauh tak kenal lak tu malas aku nak g..tambah2 jiran tetangga yg aku tak berapa kenal..tapi hubby aku mmg suka g kenduri..kenduri kat kg dia dia nak g umah sedara mara..kdg2 aku terpaksa la ikut..semlm mak dia ajak g kenduri umah sedara arwah abah dia kat jus melaka..aku pun ikut la sekali...masa kenduri tu..aku terkejut ustazah sawiyah dia tegur mak mertua ku..pastu dia tegur anak buah hubby aku..(anak buah hubby aku byk yg sekolah kat shams)..pastu aku pun g kat ustazah salam n tanya dia.."ustazah kenal saya lagi?"dia kata azliza kan..wah aku rasa bertuah betul dah 12 thn tinggalkan sekolah tu ustazah masih ingat nama aku..nak dijadikan cerita..sebenarnye hubby aku ni dia sedara dgn ayah azman..(suami kepada ustazah sawiyah)..tapi masa kenduri kawin aku kat pondoi dia tak dtg ade hal..masa kenduri aku kat gemas azman dtg..ustazah kata azman ada ckp dia nak g kenduri umah aku..azman skang dah dua anak..masa dia dtg kenduri taku anak dia baru sorang..kata ustazah dia slalu balik umah nenek dia kat gemenceh..anak ustazah pun dah besar..4 orang 2 laki 2 perempuan..yang bongsu dah darjah satu.....ustazah masih tak berubah masih macam dulu..dia pun masih di shams..tak sangka..rupanya aku ngan azman akhirnya jadi sedara..:)

Towards DL

Alhamdulillah..last week aku mmg bz betul..aku organized satu program motivasi utk student diploma comp science..Towards DL..aku yg buat kertas kerja..pastu cari penceramah..aku pun mana kenal motivator ni..masa tgh surfing baca utusan.com..nampak satu link..smartstudy oleh osman affan..so aku baca website tentang program dia..then contact...pastu org tu reply ok..n bayar nye tak berapa mahal..so aku pun jd utk amik dia sbagai penceramah utk program aku..program aku ni sebenarnye utk bdk 2.75 hingga 2.99..tujuan utk naikkan CGPA diorg jd 3 pointer..mula2 masa bdk2 ni terpilih..sume macam berat hati..tapi lepas program tu berlangsung..sume happy..pandai penceramah tu tarik perhatian audience.bdk2 rasa tak ngantuk n enjoy program tu dari pg smpai ptg..aku yg kt belakang dengar sesi2 ceramah tu pun puas hati..bos aku pun seronok kerana program ini berjalan lancar..skang ni tgh tunggu analisis program ni..n tunggu final sem nak tgk naik tak CGPA bdk2 ni..klau berhasil..boleh diteruskan utk student yg lain pulak..

Superwoman

Alhamdulillah..pada 7 Ogos lalu mak ngan ayah dah selamat pulang dari umrah..syukur alhamdulillah kami semua masih dipanjangkan umur utk berjumpa kembali setelah 2 minggu..sepanjang mak ayah takde aku rasa susahnya menjaga seorang anak..syukur jugak ade amin sedikit sebanyak membantu..tp anak aku dia seolah2 rindukan wan ngan atuk nye..setiap hari menangis sekuat hati..sebelum ni tak penah camtu..nak dekat aku jek..nampak amin mesti nak nangis..aku naik pening apsal lah zaim ni..kena dukung jek..tak nak duduk..aku nak masak nak buat keje sume susah..dia nak berkepit jek..sampai satu hari amik dr taska..dia ok..tapi tetiba dlm keta buat ragam masa amin pegang..dia nak g kat aku yg tgh drive..menangis meraung2..dah la tu jauh lg nak sampai umah..umah aku ngn tpt keje ade dlm setengah jam.aku byk kali berenti..sbb zaim tak diam2..menangis meraung..aku call hubby aku..pastu dia kata dia balik mlm tu..so dah takde solution zaim tak berenti nangis..aku susukan dia (breast feed) sambil drive..dia pun tertido sambil menyusu sampai umah..alhamdulillah takde apa2..mlm tu hubby balik sian dia jauh2..esok pgi tu nak g keje balik..aku terasa mcm superwoman lak..sambil drive leh lak breast feed anak..tapi kwn2 jgn amalkan..takbaik utk kesihatan..hehe alhamdulillah..skang mak ayah dah ade..so zaim tak yah la ikut lagi g taska..

Friday, August 01, 2008

Kemalangan Kecil

Hari ni aku kena dtg keje awal..dalam seminggu jumaat je hari aku kelas kul 8.00 hari lain kelas lambat..so pg tdi masa nak e-jari(punch kad kat tpt aku guna biometric) ramai la parking kat admin..berebut ngan staf admin ngan juga lecturer..aku lak nak g hantar zaim lagi g taska (mak g umrah zaim takde org jaga)..so kenala cepat..masa nak kuar dr parking aku rasa macam lepas..pastu aku rasa mcm tergesel..takut gak nak tgk..aku terus je g taska sbb dah lambat nak g kelas..kat taska zaim nangis lak tak nak tinggal..suh amin jaga dia jap kat situ aku g kelas..masa turun dr keta teringat nak tgk keadaan keta..betulla terseret skett..kuar cat panjang la jugak dlm 10cm.abis keta aku..tapi apa cite keta org yang aku langgar..sian lak takut kemek..keta dia wira..cite kat student aku diorang kata mesti kemek puan..buat tak tau jek..bg tau hubby dia pun kata camtu buat tak tau jek..aku rasa aku kena g tgk keta org tu..sian lak kat dia.rasa bersalah..hubby kata keta dia slalu kena org buat tak kisah jek..aku pun jadi confius..takut kena lak kat aku lain-lain kali org langgar lari hehe..nantila aku pk kan..

Monday, July 21, 2008

Mimpi

Hari tu aku mimpi gigi aku patah..gigi atas..masa mimpi tu aku rasa lawak sgt sbb aku tgk cermin aku dah takde gigi atas depan lak tu..tapi bile aku sedar dari mimpi..baru aku teringat mimpi gigi patah bawa maksud yg tak baik..mula la aku risau..aku takut sgt skang ni..mengikut apa yang aku dapat masa surf kat internet..mimpi gigi atas patah bawa maksud akan berdukacita kerana org tua akan ditimpa kemalangan..ade jugak yg kata ahli keluarga terdekat akan meninggal..takutnya aku..bile aku ckp kat hubby dia kata sabar la..jgn fikir2 sgt..aku takut..minggu dpn mak dgn ayah nak g umrah..makin aku risau..aku tau mati itu pasti..tapi adakah aku bersedia utk hilang org yang aku syg..Ya Allah..pjgkanlah umur kedua ibu bapa ku..suami ku anak ku..adik beradik ku dan kaum keluarga ku..Amin..

Thursday, July 03, 2008

Career..

Aku baru je abis taklimat tentang MQA..rasanya kawan2 yg mengajar mesti tau MQA tu apa..dulu panggil LAN..bosan betul..rasa macam dah dgr hari tu tapi kena attend gak..esok sambung lagi peringkat fakulti pulak..ptg ni ade gotong royong 5s pulak..mcm2 aktiviti kat uitm ni..dah la minggu depan nak start kelas..bile la aku dapat buat research ni..target yg diharapkan dapat siapkan satu artikel utk jurnal uitm johor tahun ni..tapi tajuk artikel pun masih lum dapat..tak tau la..tgk org2 baru masuk keje cukup proaktif..aku jadi takut..aku tak buat apa2 pun..aku patut tingkatkan career aku..takkan keje aku ngajar jek..uitm ni memangla camtu..aku mengajar every sem lebih kurang 18 jam .tambah dgn aktiviti yg bukan2 ....tu buat masa aku tak cukup..org lain pun ngajar gak tapi dapat gak buat research..so aku pun kena jadi macam tu..aku dah 4 tahun kat sini..satu international conference pun aku tak penah pegi..present paper apatah lagi la..malu sungguh aku dgn kwn2 seangkatan dgn aku di universiti lain..aku rasa mesti masing2 dah byk research, present paper..dah prepare for phd..aku pun plan utk g sambung blaja gak..tapi aku kena well prepared tak boleh main redah je..aku seorang yang amat takut gagal..sebab aku tak penah gagal sebelum ni apa yg aku nak semua dapat..tu buat aku rasa makin takut..mampukah aku??aku kena berusaha..kalau tak usaha macam mana nak berjaya..ayah kata kena mula kalau tak mula bile nak buat..so i ve to start prepare now..tapi nak buat tajuk apa ekk??bidang ape??aku ni tak pandai la..harap kawan2 aku yg byk pengalaman boleh ajar aku..dan aku juga berdoa agar dipermudahkan segalanya..insya allah..

Friday, June 27, 2008

Intersesi 08..

Alhamdulillah..akhirnya intersesi berakhir..penat tul ngajar waktu cuti ni..mulanya aku ngajar 2 minggu je..sekali kawan aku kena g kursus lak..so kena la gantikan dia lak..so aku ngajar sebulan lebih..tak dpt la bercuti..nak buat keje lain pun tak dapat..dah la tu kena siapkan solan final exam lagi..dua subjek lak tu kena buat..subjek teori aku ok jek..tibe time subjek programming..tu yg payah skett tu..cukupla aku tak pandai..aku ngajar pun ikut cth nak buat sendiri soalan??..kena create situation.. tu yg payah..tapi akhirnya aku berjaya jugak siapkan..lega rasanya..minggu depan meeting penggubalan soalan kalau soalan aku ok kuarla utk next sem punya exam..tadi aku baru siapkan hantar markah utk intersesi...harap takde sebarang kesilapan yang aku buat..intersesi pun ade fail..apa la nak jadi dgn bdk2 ni..aku mmg tak dapat tolong..diorang yg kena tlg diri diorang sendiri..lagi satu aku geram la jugak..ade ke final exam diorang hantar soalan jek..jawapan tak bagi..bengong ke apa org shah alam ni..kalau kat cawangan sume nak perfect soalan nak 2 3 set..beserta jawapan..tiba kat diorng ikut suka hati jek nak hantar apa yg diorang suka..tak pasal2 aku kena buat skema jawapan sendiri..nasib baik kau yang tak berapa terer ni dapat siapkan dalam sehari atas bantuan kawan sekerja..thanks rashidah..last year aku ingat lagi..org shah alam kata soalan final utk intersesi subjek yg aku ajar takde..so bos bg masa 2 hari ke 3 hari utk siap kan..mmg gile..aku apa lagi buat soalan senang2 je la..bdk pun score hehe..tapi bile dah naik semester yg lain blaja advance skett dari paper aku ni mula tak faham..salah aku gak..hehe tapi sejak aku keje kat sini aku dah faham dah kebanyakkan student kat sini kalau belajar setakat nak lulus jek.pelik aku..tapi itula realiti..anak melayu kita..nak jumpa yg rajin susah sgt..(**aku pun masa blaja bukan nye rajin sgt..tapi aku takla blaja setakat lulus jek..hehe..)
Aku walaupun bz kadang ade gak masa utk tgk blog kwn2..syida..nanti aku buat la (7 things...??) aku tak berkesempatan lagi...faei dah sahut cabaran..tahniah..betul gak kata nurul every day spent setengah jam utk update blog,..insya allah kalau ade kesempatan..nani tahniah dapat uitm melaka..hubby aku sibuk suh aku mintak pindah melaka dia kata nak berulang..aku rasa aku belum bersedia..sebab dia still jauh utk g keje..tapi sekarang pun hubby aku berulang hampir hari2 ..ke melaka..ade kelas..sian abg jauh kan nak blaja..tau demi utk ayg n anak kan..ayg hargai..blaja rajin2 tau syg..ayg doakan abg berjaya dapat apa yg abg nak..ayg akan cuba lagi mintak pindah k tapi bukan melaka..shah alam.....tak besnye duk shah alam..tapi nak buat camne hubby aku dah keje kat sana. utk is tahniah atas segala pencapaian..moga dapat ko sihat selalu n dapat baby yg sihat..nurul pun sama jaga diri baik2..mcm2 penyakit skang ni..penyakit anak ko tu aku biasa dgr..aku doakan kwn2 aku sume sihat2..Wa..aku bile dgr cite org tganu yg kawin 4 tu org manir aku terus ingat kat ko..ni mesti org kampung ko..kan betul..hehe..to zana..seronok gak baca cite ko kat sana..tapi tang part jalan2 la..tang part blaja mula la aku pun takut..hehe doakan aku..ade rezeki aku pun nak sambung..Aku rasa cukupla utk setakat ni..ade masa aku sambung lagi cite..byk nak cite..maklumla jarang update..hehe..

Wednesday, May 28, 2008

La Tahzan..Don't Be Sad..Jangan Bersedih

Aku rasa sedih sgt..bila kau tau aku tak dapat pindah..tapi tak baik sedih sgt kan..Allah lebih tau apa yang terbaik utk kita..kita hanya mampu merancang..Allah yang menentukan segalanya..masa meeting akademik yang lepas, pengarah bagi tau sume yang mintak pindah saya sokong..lebih lebih lagi yang ingin bersama suami..tapi kalau mak sakit susah sket saya nak sokong lagi satu kalau orang tpt yang awak nak pindah tu tak terima saya nak buat macam mana..bile dgr camtu hati aku ni berbunga2 sampai tido malam termimpi2..masa meeting ramai yang pandang aku..diorang kata..dapatla awak pindah sem ni..happy nye aku..tapi surat lum kuar..dkt sini kalau takde hitam putih takleh percaya macam2 leh jadi..tak lama lepas tu aku call pendaftar then aku dapat faks..aku lum amik faks tu tapi aku call tanya orang yang terima faks tu..bacakan isi faks tu..punya la tak sabar..dia kata dia bacakan yang tengah2 jek..dukacita dimaklumkan permohonan anda tidak diluluskan..sedihnya aku masa tu..aku cakap kat hubby..dia kata sabarla..aku tau dia lagi sedih dr aku..so aku kena apply lagi utk tukar sem dpn pulak..sabar sayang kena tunggu lagi satu sem k..aku rasa fakulti yang tak nak aku..kampus ni lepaskan..sedihnya orang tak nak terima kita..aku tau sumbangan aku kurang..aku tak pandai nak present paper byk2 (satu pun takde huhu)..tulis jurnal..tu yang aku ni org tak nak..bila cakap ngan hubby dia suh pindah melaka pulak..dia nak berulang dr melaka..aku tak nak.. jauh nak berulang tu..risau jugak..bila cite pasal tu kitorang mula la bergaduh..sedih sgt..aku faham hubby perlukan sgt aku ade kat sisi dia..tambah pula dah ade anak ni..tapi nak buat camne kena sabar la..so kelmarin aku beli buku La Tahzan..so aku kena baca utk happy kan hati aku ni..kawan2 doakanla aku dapat pindah sem dpn..

Wednesday, May 07, 2008

Indahnya Ciptaan Tuhan

Indahnya ciptaan tuhan..itulah ungkapan yang aku paling ingat masa sekolah dulu bile ade beberapa org kawan aku minat pada seorang senior. Rasanye tak perlu la aku namakan siapa senior tu..tapi ramai betul yg admirer dgn dia..Skang senior tu dah jadi junior aku kat tpt keje aku ni..dia baru je masuk..masa mula2 dulu ade la kawan2 aku ckp ade sorang ustaz tu hensem....bila aku tgk ha ah mmg hensem..tapi aku dah kawin so tak la heran benar..tapi selepas aku anjurkan satu program aku tgk nama dia baru aku teringat dia tu senior aku..so aku pun beranikan diri la tegur dia..bila tanya betulla dia ex SMKA..dah kawin kata nurul..ngan classmate dia gak..sejak dr tu kalau jumpa dia mesti dia tegur aku nye la..baik org nye..kelmarin dapat jaga exam sesama dengan dia..so bykla kitorang boleh cerita..dia mmg byk cite ramah rupanye..muka mmg betulla hensem..hehe padanla ramai sgt yg minat kat dia masa sekolah..so pada sesiapa yg masih admirer dgn dia leh tanya aku cite pasal dia..hehe

Thursday, November 29, 2007

Gambar raya



Gambar terbaru hari raya zaim bersama ibu bapanye..

Cuti Semester

Akhirnya, dapat juga aku update kan blog ni..lama betul tak update blog aku ni..last sem mmg bz betul..sbb nye..ade 2 subjek baru kena ajar..paling menakutkan kena ajar matematik..disebabkan aku background komputer..kena ajar math lak tu..hasil nye..student aku 50% fail..sape nak jawab..hehe..tapi aku rasa bukan salah aku semata..budak2 pun salah gak..kalau dia rajin buat latihan tanya aku sure pass nye..ni latihan pun tiru kwn mcm aku tak tau..hehe..skang dah abis exam..start cuti sem..leh la ade masa skett..aku pun nak cuti tak lama lg..asyik keje jek..kali ni cuti mak ayah aku g haji..wah sedih tul aku..kena jaga anak sorang2..nasib amin ade leh teman..zaim hantar kat taska uitm..punya la susah nak bwk naik keta..menangis bila amin pegang..amin lak tak pandai pujuk..dah la jauh dr gemas ke uitm ade dekat stgh jam..sian tul tgk anak aku tu..dia takut org..kat taska cikgu dukung je dia...tido pun berpangku..sian zaim..zaim sekolah sebulan jek k..nanti wan ngna atuk balik dok umah tak yah ikut g keje k..hubby outstation 2 minggu..minggu dpn nak ikut dia..hubby outstation kat singapore so minggu dpn dpt la jln ke singapore ngan zaim skali..last week baru buat pasport zaim..payah tul nak amik gambar zaim nasib leh terima kat imegresen tu..lagi satu perkara aku tak dpt tukar shah alam..sedih tul..sian hubby kena pindah umah bujang lain lak..hosmet lama kawin..so kena la cari umah lain..kalau aku dapat pindah so tak yah dok bujang lagi..insya allah thn dpn dapat kot..kawan2 doakan kami dapat dok bersama..

Wednesday, May 16, 2007

Selamat Hari Guru 2007

“Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang raja menaiki takhta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang penulis terkemuka,
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa.”
(Usman Awang-1979)


Selamat Hari Guru buat semua guru2 ..

Happy Mothers Day

Before I was a Mom -
I never tripped over toys or forgot words to a lullaby.
I didn't worry whether or not my plants were poisonous.
I never thought about immunizations.
Before I was a Mom -
I had never been puked on.
Pooped on.
Chewed on.
Peed on.
I had complete control of my mind and my thoughts.
I slept all night.
Before I was a Mom -
I never held down a screaming child so doctors could do tests.
Or give shots.
I never looked into teary eyes and cried.
I never got gloriously happy over a simple grin.
I never sat up late hours at night watching a baby sleep.
Before I was a Mom -
I never held a sleeping baby just because I didn't want to put him
down.
I never felt my heart break into a million pieces when I couldn't
stop the hurt.
I never knew that something so small could affect my life so much.
I never knew that I could love someone so much.
I never knew I would love being a Mom.
Before I was a Mom -
I didn't know the feeling of having my heart outside my body.
I didn't know how special it could feel to feed a hungry baby.
I didn't know that bond between a mother and her child.
I didn't know that something so small could make me feel so important
and happy.
Before I was a Mom -
I had never gotten up in the middle of the night every 10 minutes to
make sure all was okay.
I had never known the warmth, the joy, the love, the heartache, the
wonderment or the satisfaction of being a Mom.
I didn't know I was capable of feeling so much, before I was a Mom.

Tuesday, May 15, 2007

Hassan Zaim Bin Hasrin





Lebih 2 bulan bercuti..bosan gak rasa..sbb tak tau nak buat apa..tapi terubat tgk baby..anak tersyg..Hassan Zaim..tu la nama anak aku..lahir pada 12 Februari 2007 jam 4.08 pagi di hospital kuala pilah..Syukur alhamdulillah sume nye selamat..kalau ckp pasal sakit tuhan je yg tau..tapi dah tgk muka anak tu lupa sume rasa sakit..kuasa Allah yg maha besar..mmg sekejap je kita boleh hilang rasa sakit tu..Aku masuk hospital punya la awal hari sabtu dah masuk..sbb dah kuar tanda..maklumla first time mana tau..mlm tu aku rasa ade lendir byk..tak lama kuar darah..aku dah panik dah..dah nak bersalin ke..tapi tak rasa sakit pun perut ni..mujur husband balik dah mlm tu..aku takleh nak tido takut…tak sabar nak siang nak tanya mak..pagi tu tanya mak.dia suh cek kat klinik gemas dulu pastu g klinik tu dia cek baru 1cm bukaan..dia suh g hospital.so siap2 terus g hospital kuala pilah..sampai sana daftar masuk wad..doctor kata kalau baru 1cm buka sakit tak sgt dia tak cek lagi..tunggu sampai dlm 10 minit 3 kali contraction..masa tu baru dia cek bukaan lg..seharian kat hospital takde apa..sakit sket2 dah ade..pastu sian kat hubby takleh teman dlm wad..dia tido kat luar wad..Malam tu doctor kata aku terkena jangkitan kuman kat air kencing..so esok pagi leh balik la..Tapi siang tu dah makin sakit..doctor kata takleh lak balik kena tunggu maybe nak bersalin..taklama datang seorg doctor cek..surprise tul..Dr.Faizul yg dtg..alah penyanyi kumpulan saujana tu..malu tul aku rasa sbb dia buat VE kat aku..org dah penah bersalin tau la VE tu apa..hehe..2 kali dia buat kat aku..sekali siang sekali mlm..dia bg ubat tahan sakit..tapi tak hilang pun nak tido pun tak leh..alang kepalang sakit nye..malam ahad tu makin kuat tak tahan tul..kul 12 lebih nurse hantar aku kat labor room..aku pesan kat nurse tu panggil hubby aku masuk sekali..mestila nak dia teman..lgpun aku penah ckp kt dia kalau aku bersalin aku nak dia ade kat sebelah..kalau dia takde aku mesti sedih..kat labor room aku mmg tak tahan..aku meneran je..tapi lum masa nak kuar pun bukaan baru 7cm..lmbatnye..diorg kata biasa anak first..aku asyik panggil nurse tu..tapi diorg buat tak layan je.diorg kata belum lagi..dekat kul 4 baru dia dtg then dia suruh push..pastu dalam 4.08 minit pagi anak aku selamat kuar..alhamdulillah..dah selamat..lepas dah siap bersihkan sume dia hantar aku ke wad bersama baby..aku nampak hubby aku dpn wad..dia terkejut..dia tanya ni istteri saya nurse..dah bersalin..aku pun dah lupa nak panggil masa dkt nak bersalin sbb sakit sgt..nurse pulak tak panggilkan..sian sgt aku tgk hubby aku sbb tak dpt tgk aku bersalin..dia mmg terkilan sgt aku tgk..dia cukup sedih bila pegang anak aku..happy mmg happy dapat anak..tapi terkilan tak dapat teman aku..dia tak tau apa pun bila aku masuk labor room..sbb dia dok kat wad depan..takpela sayang..yang penting sume selamat..lepas tu mmg happy tgk baby..diam jek..mata besar..pandang jek..risau gak sbb tak nangis pun.tapi masa kuar dr perut nangis..kejap je la..nurse sume kata dia bak..mandikan tak nangis cucuk bcg pun tak nangis..baik zaim ni hehe..Sayang Zaim…moga zaim jadi anak yg baik anak ynag soleh ye..itula pengalaman aku melahirkan anak pertama..

Wednesday, January 10, 2007

Dugaan dan Ujian Allah




Sesungguhnya Allah maha mengetahui segalanya..memang tak disangka hujan yang berlarutan selama 3 hari menjadi satu bencana besar buat org johor..especially segamat..tempat aku tinggal n cari makan..seperti yg dilaporkan kat berita dalam 100 thn kjadian..banjir berlaku di johor..siapa sangka semua ni akan berlaku..aku rasa bagaimana susahnya hubungan terputus dengan dunia luar..semua ni ujian Allah..syukur alhamdulillah..rumah aku tak banjir..semua ok..tapi kawasan tpt aku tinggal menjadi seperti pulau..tiada jalan utk keluar dari tpt aku..ke hulu banjir kehilir pun banjir..pagi rabu 20hb hosmet aku yg berkursus di shah alam telefon..pagi2 waktu aku ngan hosmet baru bgn n bersiap nak ke ofis..

hosmet : Liza, kat umah banjir tak?
aku: tak dela kakdira..sume ok..
hosmet: liza jgn ckp camtu umah kak fizah air dah naik tau..
aku: ye ke??
hosmet: liza nanti tgkkan rumah..g naikkan brg2 yg patut.
aku : ok kak dira..
hosmet: kalau apa2 tanya kak onah..

terkejut jugak aku..banjir?umah kak ijut naik air..tapi smlm mmg sungai tepi umah dia tu dah naik air..tak sangka lak banjir..hosmet sorang lagi tgk blkg umah tak sangka kat blkg umah ade sungai..dah besar sungai tu..rupanye umah belakang dah naik air..tapi aku still bersiap nk g keje..pastu try contact kak onah lak..

aku: kak onah, umah akak naik air ke?
kak onah: tak..tapi kak onah takde kat umah..ade kat kl lg..ade course
aku: betul ke umah kak ijut dah naik air?
kak onah: haah..awk tu hati2 g kemas umah..tinggikan brg apa yg patut..
aku: saya nak g keje dah ni
kak onah: awak tak yah nak buat2 rajin slalu nak g keje susah ni tetiba rajin lak..dok umah buat apa yg patut.
aku: oo ye ke tak yah g keje ye..hehe
kak onah: awak g antar keta kat tpt tinggi kang kalau apa2 senang..air naik cepat jek..
aku: ok kak onah
kak onah: ok jg diri baik2 jgn awk nak terberanak sudahla..
aku: ok kak onah thanks..bye

Lepas tu aku ngan hosmet lain berfikir apa nak buat.pastu kitorg pun buat brkfast kat umah.mak tepon bgtau dia tak dpt g keje banjir kat gemas..aku dah makin risau ni..tak lama lepas tu blackout pulak..tepon mlm td tak cas pulak tu..pastu jiran sebelah bgtau daftar nama kat sekolah..utk mangsa banjir..pastu aku pun fikir baik antar kat sekolah keta..sekolah tu atas bukit..kat sana mmg dah ade org duduk..sian..mangsa banjir..umah aku ok lagi..g kedai tgk org sume pulun beli makanan..kat kedai hampir kosong takde apa..kitorg terus beli brg utk rumah..seharian kat umah dgn api pun takde..bosannye..hujan masih tak berenti..rumah blkg air dah naik stgh tinggi pagar umah dia..sian betul..smpi mlm baru ade api..tapi air pulak takde..mmgla lg susah..esok tu terpaksa tadah air hujan..nak makan dah susah air dah takde camne nak masak..terpaksala mkn maggi jek..pastu nak solat terpaksa solat 2 waktu sekali macam jamak lak.zohor kat nak masuk asar pastu magrib dekat nak isyak.ini sbb nak jimatkan air nak amik wuduk..hehe..nak terkencing terber..pun kena tahan la..takleh kerap sbb air tak cukup..mandi mmg takla satu hari tu..tgk berita baru tau segamat dah banjir teruk..smlm tu tak tau apa..tak dpt tgk berita..api takde..pastu suratkabar pun takde terputus hubungna nak ke uitm takleh..nak ke bandar pun takleh..jadi pulau la..so kami serumah pakat esok nekad nak balik susah la nk mkn pun susah..aku ni dahla ngandung..kak mus pun ade call ckp gemas pun bnjir..camne aku nak balik..huhu..jumaat pagi hujan lagi..so kitorg nekad nak balik..jalan kuar sket dari umah banjir takleh lalu..so ikut jln kampung lepas..pastumasuk jln lain ade air lgi..takleh lalu..ikut buluh kasap lak..pun sama tak leh lalu air masih naik..camne ni..so kwn ckp ikut jln muadzam masuk palong..sume drive keta masing2..takut tul aku..sbb aku sorang ikut jln muadzam tu..jauh jugak..on the way jalan ade gak tpt banjir aku dah nangis sbb ingat mmg taklepas balik dah..rupanya kampung tu bawah pada jalan..tenggelam sampai bumbung..sedihnye aku rasa terpaksa lalu benda camni sendiri.dah la menangdunglak tu..aku kena tabah terus drive ikut jln bahau..sampai bahau kul 12 lebih..g ofis ayah..penat tul rasa..tak penah aku drive sorang sampai 3 jam..pastu aku jemput mak..terus balik umah..alhamdulillah aku selamat sampai umah..sepatutnye setengah jam je leh smpi dr segamat aku terpaksa jalan sampai 3 jam..huhu..pengalaman yag tak dapt aku lupa..Apapun aku bersyukur semua selamat..kwn2 lain yang dekat segamat ade yang rumh masuk air smpai bumbung..kesian..apa pun sume tu ujian dr Allah...Semoga tabah menghadapi..




Monday, December 18, 2006

Rindunye ngan blog aku nih...hehehe

Lama tul rasa tak bukak blog..semester baru lepas ni mmg aku bz giler..org lain pun bz gak..tapi aku ni ni dah la bz..pastu tak larat sgt..maklumla masa tu early pregnancy..aku tak la macam org lain muntah2 loya2..tapi aku mmg penat giler..tambah last sem intake byk..aku kena ngajar 22 jam seminggu..leh tahan la..paling suffer hari isnin start kul 8 smpi 4ptg..break kul 1 smpi 2 jek..mujur byk cuti jatuh hari isnin..macam merdeka day, israk mikraj pastu hari sultan johor..bykla jugak..hehe kurang skett bebanan isnin tu hehe..aku slalu mmg flat la..first trimester pregnant leh tahan jugak tekak rasa lain jek..penat nye masya Allah..hubby aku pun heran apsal la cam tu..tapi dah masuk 4 bulan ke atas wah aku makin aktif..tekak dah rasa sedap asyik makan jek..bila g cek up..berat asyik naik jek..selalu lebih..setiap kali cek up nurse tu pesan kurangkan makan..jgn makan berlemak..makan berkhasiat..mmg sume yg tengok aku dah lain la..tembam betul..skang ni dah 62kg..minggu ni kena buat test kencing manis sbb berat bdn asyik lebih jek..slalu test air kencing test darah sume ok..tahla..aku doa harap sume ok..hubby aku pun bukan ade kat sini..sakit pening aku sume kena tanggung sendiri la..tapi alhamdulillah..aku tak byk masalah..sket2 tu ade la..sejak dah kawin ni jadi byk independent..hubby jauh kan..aku harap Allah makbulkan doa cepat dapat duduk sekali ngan hubby aku..Skang ni budak2 cuti..rasa rest skett..aku pun dah cuti hari tu seminggu dok ngan hubby kat subang..tapi dia keje tak best jugak..tapi yg paling bes kitorg g shopping brg2 baby..wah seronok nye..tak sabar nak tgk anak aku pakai baju2 tu..kawan2 yg dah ade experience mesti faham apa yg aku rasa.hehe..rasa cukup setakat ni dulu..nanti smbung lg..ade byk lagi lum cite pasal lama sgt dah tak update..hehe..

Wednesday, July 05, 2006

 Posted by Picasa
 

A new day has come | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates