Friday, October 17, 2008

Ayat-ayat Cinta

Desir pasir di padang tandus
Segar sang pemikiran hati
Terkisah ku di antara
Cinta yang rumit
Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Kupertaruhkan
Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu
Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus kutinggalkan cinta
Ketika ku bersujud

Last week cite ni ade kat tv3..seblm ni aku ngan hubby mmg nak tgk cite ni tapi tak berkesempatan..Cite ni diadaptasi dari best novel ..kata org baca novel lagi bes dr tgk filem.tapi aku yg tgk filem ni je cukup tersentuh..jalan cite nya cukup menarik..aku tertanya-tanya ade ke org macam watak aishah tu..hubby kata jadila mcm aishah aku kata tak sanggup..(org laki mmg la suka perempuan camtu kan..hehe tp sanggup ke kita sbg seorg perempuan..)..Aku bg sket sinopsis cite ni..Kisah seorg bdk alazhar, Fahri..buat master..thesis dah hampir siap tapi satu lg target blum capai nak kawin..dia seorg lelaki muslim yg berpegang pd hak dan batas2 seorg islam..jiran dia kristian, Maria..admire dgn Fahri ni..diorg mmg close..Maria sejak jumpa Fahri dah suka dgn islam..dalam mas yg sama ade seorg perempuan diseksa oleh ayah tiri dia..Fahri slalu tolong..nora namanya..sampai satu hari dia tolong nora cari mak ayah dia yg sebenar..nora dah jatuh hati dgn fahri..Satu hari fahri jln2..ada org bergaduh dgn prempuan mat saleh..fahri tolong..org tu marah sbb dia kata amerika terrorist..pastu dlm masa yg sama dia jumpa aishah perempuan jerman yg berpurdah..Satu hari tok guru Fahri nak kenalkan dgn sedara dia..Fahri jd takut..kawan dia kata g je la..pastu dia pun g..rupanya si aishah tu..famili aishah bg bukak purdagh sbb nak jd bakal suami..Sekali tgk terus terpikat..then kawin..Aishah anak org kaya..Fahri rasa rendah diri gak..bile diorg dah kawin kecewa la maria dan nora..eh lupa lak ade sorg lg perempuan suka kat dia..nurul..anak ustaz..nurul pun sedih..Maria paling teruk sampai sakit then accident org langgar koma..dia sebut fahri jek..pastu satu hari fahri kena tangkap atas tuduhan merogol nora..nora buat report..fahri kena penjara..aishah sgt sedih suami dia kena penjara..dalam masa yg sama dia sedih jugak rupanya suami dia ramai org suka..pastu..kes fahri jd susah..saksi utama maria..aishah cari maria..tapi maria koma..aishah cuba tape suara fahri..tapi tak jalan fahri kena dtg jumpa maria kat hospital br ada harapan maria sdar..akhirnya atas usaha peguam fahri dapat kuar penjara sekejap utk jumpa maria..masa kat hospital..fahri ckp kat maria suh bgn..tapi still x bgn..aishah suh fahri ckp dia cintakan maria..fahri taknak..dia cuma sygkan aishah dia taknak..aishah merayu tolonglah demi anak yg memerlukan ayah tolong kawin dgn maria..(aishah mengandung masa tu) maria perlu hidup utk jd saksi..sedih sgt part ni..aishah bg cincin dia utk jadikan cincin kawin maria dan suami dia..dia nikah kat hospital bila fahri kucup dahi maria..perlahan2 dia sedar..akhirnya dia dapat g mahkamah dah fahri dibebaskan..nora cuba fitnah fahri sbb cinta dia tak berbalas..Bile dah hidup bermadu adalah jeles satu sama lain..sbb diorg duk satu umah..pastu aishah pun nak pindah saja ubah angin..fahri kata jgn dia syg kan dua dua..walaupun dia ade kekurangan tp dia cuba perbaiki cuba jd adil..akhirnya diorg baik 2 2..bahagia..smpi satu hari maria sakit n nazak dia mintak fahri ajar solat..dia solat bersama dgn aishah sekali then mati..tinggalla fahri ngan aishah..Bile dah tgk cite ni ..dgr je lagu ayat-ayat cinta -rossa mmg tersentuh..rasa mcm nak nangis..kalu korang lum tgk..try la cari masa utk tgk cite ni..mmg bes..

7 comments:

Hilmi & Faeizah said...

Nape la aku nangis tengok citer ni...lepas habis cerita pun nangis..

Ms.Lilies said...

aleq...try baca novel...sure nangis beriya punya...dlm novel lg syahdu n lg detail citenya huhuhu....aku ada novel dia..

CIda said...

hehe.. aku dah baca novel tapi ntah la aku rasa mcm perfect sgt si fahri tu.. tp novel tu mmg lain dr yg lain la. mmg best. btw, aku yg kuat nangis ni takla nangis pun masa baca novel tu. hilang deria rasa kot aku nih. hehehe.

Wannoraini Abdul Latif said...

Aku nangis bersungguh2..masa cite ni ditayangkan dalam tv..selepas habis cerita lagi kuat aku nangis..huwaaaa...sedih beb! cite ni jiwang ada ada unsur islam. Sungguh berseni dan puitis, Macam hindustan. Aku suka sangat2.

Mrs Azliza said...

lepas ni aku kena beli novel lak..nak tau lagi sedih ke tak..hhuhu..cida pelik gak ko tak sedih..hehe

nUruL said...

wehhh semua org!!!...best sgt ke citer nih.
bebudak opis aku ni pun berkata2 citer yg sama mcm korang.
Aku tak suke tgk movie cinta2, action2 aku suke banget + yg ader hantu2 sket...lagi aku suke.

tp since korang kata citer ni besshh...aku pun nak gak ler try cr novel nyer...tebal ke buku dia???

::epiloptimis:: said...

kalau nipis bukunya aku nak gek baca..sejak keje soh org baca buku ni, aku rasa aku laa org paling malas baca buku..

 

A new day has come | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates