Wednesday, October 08, 2008

Seminggu Berlalu..

Dah seminggu pun raya berlalu..aku pun dah naik keje..raya thn ni aku kurang sihat..tak brp seronok.isnin patut keje..aku mc..jarang sekali aku mc..selasa and hari ni tetap keje..walaupun rasa pening2..batuk..smlm mengajar terbatuk2..tapi kena gak ajar sebb nanti silibus tak abis..budak2 dah dah final exam dah lg 2 minggu..
Cite hari raya..raya ni aku beraya sakan ngan hubby n anak aku zaim..kami thn ni beraya di kedah..mak ngan ayah pun sama beraya di kedah..sebelum bertolak aku singgah umah mak mertua..sunyi sepi rumah tu..ada anak buah ramai dah balik tapi takde..rupanya g umah kakak ipar buat kuih..tinggalla mak mertua aku sorang kat dapur nak masak rendang..sian dia nangis sorang2..takde org kat umah..ni first time raya abah takde..abah meninggal thn lps dekat mekah masa diorang g haji..mak mertua aku mmg nampak letih betul pose ni..rupanya dia terlalu sedih suaminya dah takde..terlalu mengharap abah muncul dlm mimpi..tapi takde..sian betul aku tgk mak mertua aku..masa aku nak bertolak mak nangis lagi peluk anak dia (hubby aku la)..aku pun tak tahan sedih jugak..tapi nak buat camne dah turn kami beraya di kedah..sepanjang perjlanan mmg mengantuk cuaca takla panas..keta pun tak byk..tapi ngantuk..kami siap benti rehat tido jap kat rnr..lepas tu baru teruskan perjlanan..
Kami kuar kat highway bukit merah..saja nak ikut jlan biasa..dpt tgk kampung then save skett duit tol..singgah kat pasar ramadan parit buntar..teruja betul...org utara kan kaya dgn pelbagai jenis makanan..beli rojak parit buntar ngan murtabak..dgn air ambra..harga pun takla mahal sgt..pastu terus balik bandar baharu..
Sampai rumah dah dekat nak waktu buka. jumpa tok..lama tak jumpa tok hampir sethn lebih..dia makin uzur..tapi boleh jalan lagi walapun dah bongkok sgt...dia demam masa pose ni n tak lalu mkn..kurus sgt tgk dia..dah 80 lebih umur dia.. zaim dapat tgk moyang dia lagi..panggil tok nek..zaim takut nak g dekat..maklumla tak biasa tgk..
Esok raya..aku tak dpt solat raya sbb jaga zaim..siapkan zaim duk kat umah je..tghari ade la sedara mara dtg pastu ptg kitorg g beraya umah sedara pastu g umah kawan hubby kat simpang lima..umah dia masya allah merentas sawah..takut betul..tapi cantik sgt..slps raya kat situ g selingsing lak umah kwn hubby satu ofis..raya sampai mlm..aku mlm tu dah pening2..tak tau nape..rasa mcm pregnant kot..sbb tak period dah sebulan lebih..ckp kat hubby punya la dia suka..
Esok pagi nak bersiap g penang..tgk period lak..belum ade rezeki lagi..g beraya lak umah cida n kawan hubby ..kat umah cida..tak dpt cite pjg..zaim buat perangai..mcm2 bdk kecik ni..singgah padang kota makan pasembor..hubby kata tak bes langsung..mkn kueh teow udang RM8 sepinggang..tak sedap pun udang besar dia letak 3 ekor..serius tak sedap..nyesal rasa makan kat situ..dah la mahal..pastu terus balik sbb kwn yg lain takde umah..on the way balik singgah juru..hubby tertinggal jam dlm toilet..apa lagi hilangla..dah la jam kawin..terkilan sgt dia sbb kecuaian dia sendiri...takpela nak buat camne..nanti ayg beli baru..tapi abang tak nak..spjg jln balik muka sedih jek..
mlm g beraya umah member hubby kat tg piandang..balik tido awal esok pagi dah nak balik negori..pagi tu bersiap aku bertolak balik dulu..mak ayah balik ptg lepas jumaat..kami singgah beraya kat batu kurau..pastu terus bertolak balik..ingat nak singgah ipoh ..jumpa zana tapi dia takder umah..spjg jln again..ngantuk lg...hubby tido jap kat tapah..pastu baru smbg perjalanan..
sampai pondoi lebih kurang kul 7 ptg..ramai lak sedara mara dtg beraya kat sini..punya la penat..
esoknya beraya sekitar pondoi umah sedara..ptg g umah faei..dapatla jumpa faei..mlm beraya kat pasir besar..ade family gathering..lepas majlis tu balik gemas..esoknya kat gemas lak buat open house dr siang smpi mlm..mana tak demam dibuatnye aku..tu yg mc hari isnin..
Hari ni pun aku masih pening..aku masih terdaya utk g ofis n kelas..raya tak amik byk gambar la..rasa rugi lak..masa raya malas nak amik..nak melayan si zaim tu jek..hehe.tu je la cite seminggu raya..pada kwn2 yg nak dtg umah jemputla..kuih raya byk lgi..hehe

6 comments:

Anonymous said...

Tu la tak puas jumpa ko. Tapi takpala, at least dpt jumpa jgk. Puas hati dpt tgk zaim. comey la sgt menyanyi bagai. hehe.. Si Sofi jek la ntah bila dpt jumpa. Burhan insyaAllah kat Labuan nanti leh jumpa. Thanks for coming aleq, really appreciate it. muah muah

Wannoraini Abdul Latif said...

Oooo..tahun ni tak datang beraya umah aku ye? Kecik ati akak ni! huhhuhuhuu

Mrs Azliza said...

Nani aku mmg nak mai umah hang..hubby aku kata nanti kitaorg dtg..hari tu x sempat

nUruL said...

umah aku ader dlm plan tak nak dtg??

Mrs Azliza said...

nurul kalo ko ade kat gemas leh la aku dtg..kt rawang jauh sgt..

Anonymous said...

Ha.. dah jumpa.. hehe

 

A new day has come | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates